GMaci, Hoszi, Kyara - remelem nem tul kesve
k***@szuro.hix.hu
2005-04-01 05:55:15 UTC
Kedves G.Maci!
a szepseg szubjektiv. (..) hiszen pl. ha erzelmileg kotodok valakihez,
akkor azt szebbnek latom, akar emberrol, akar cicusrol legyen szo...
Erre probaltam en is ravilagitani. Ha az ember a parjat es vele egyutt a
boldogsagat keresi (egy eletre) akkor az egyik legutolso szempontnak
kellene lenni a szepsegnek. Nyilvan megnezi a szep embereket (noket,
ferfiakat) szinte mindenki az utcan, ahogy Nolan is irta, es vonzodunk a
szepseghez, mint esztetikai minoseghez, de, ha eletunk tarsat keressuk,
azt legkevesbe sem a vitrinben szeretnenk nezegetni, hanem sokkal
fontosabb feladatot szanunk Neki, amit pusztan a szepsegevel nem
feltetlenul tud teljesiteni.
Lattam regebben egy kisfilmet arrol, hogy egeszen kis gyerekeknek
mutattak ismeretlen emberek fenykepeit... es a gyerekek,
Es olyat lattal-e, hogy egy ovodaban van egy szep ovo neni, es egy nemszep
ovo neni, es a gyerekek a nemszep ovo nenihez mennek minden gondjukkal,
mert ot jobban szeretik? Egy fenykep, es az elet maga teljesen eltero is
lehet, mivel a fenykepen nem lathatjuk annak az embernek a tulajdonsagait,
akit nezunk.
magyarazata a szepsegnek, mint peldaul szimmetria, aranyossag stb.
Zeneben, kepzomuveszetben talan mar sokan meg is fogalmaztak,
miert lenne ez alol az emberi arc, alkat kivetel?
En nem azt allitom, hogy nincs szep arc, es nemszep arc, csupan azt, hogy
a szepsegnek nincs jelentosege egy jol mukodo parkapcsolat kialakitasakor.
Egy szep kep, vagy egy kellemes zene (egyetlenegy!) nem tud kielegiteni
senkit egy eleten keresztul. Ha arra kenyszeritenenek, hogy eljuk le az
eletunket egyetlen kep, vagy zenemu tarsasagaban, szerintem eleg gyorsan
megunnank, sot, akar meg is utalnank.
ugyanugy maskepp itelhetik meg a szep (rokonszenves,
bizalomgerjeszto) embereket, mint a csunyakat. Szerintem a
legtobbszor nincs is tudomasuk rola, es ok tiltakoznanak a legjobban,
ha valaki folvetne ezt... de megis befolyasolja oket, tudat alatt...
Kb. egy eve olvastam arrol, hogy egy hangmernok egy szoveg visszafele
lejatszasakor, es ezzel egyideju vizsgalatakor eszrevette, hogy a
szovegnek visszafele eppen ugyanugy ertelme van, mint odafele, csak nem
feltetlen ugyanazt jelenti. Ezutan elkezdett tovabb vizsgalodni ebben az
ugyben, es tobb hiresebb szoveget is lejatszott visszafele, megvizsgalta
oket, es eleg erdekes dolgokat talalt. Peldaul megvizsgalta Bill Clinton
egyik beszedet, amikor mar javaban dult a Monica-buli, es visszafele
lejatszva Clinton beszamolt eleg reszletesen maganeletenek e sotetebb
foltjarol. Megvizsgalta ket ismeretlen ember talalkozasabol kialakult
parbeszedet, ahol a visszafele jatszott verziobol kiderult, hogy teljesen
masrol beszelgetett a ket ismeretlen ember, ebben a verzioban ugyanis
egyertelmuen _ismerkedtek_ es eldolt nehany mondat alatt, hogy kedvelni
fogjak-e egymast, vagy sem. Nem reszleteznem tovabb (a sorlimit miatt) de
nagyon erdekes volt a cikk, a peldak pedig kulonosen meggyozoek. A
hangmernok azutan tobb kutatoval, pszichologussal vizsgalni kezdte a
szovegeket, es arra jottek ra, hogy az egyes ember tudatalattija vall a
visszafele lejatszott szovegbol, amit erdekes modon a masik ember
tudatalattija ert, es ugyanezen a rejtjeles modon valaszol is ra. Tehat
az, hogy valaki rokonszenves, vagy sem, nem a masik esztetikai minosegetol
fugg, hanem az elso nehany bemutatkozo mondatban lezajlo tudatalatti
beszelgetestol. Meglehet, hogy kisse furan hangzik, de szamomra ez a
verzio sokkal logikusabb magyarazat a szimpatiara, mint a termeszet altal
belenk epitett szepseg-program.
Meg annyit elmondanek, hogy a napokban talalkoztam egy regi kozepiskolai
osztalytarsammal, akit en a legszebb es az egyik legokosabb lanynak
gondoltam az osztalyban. Anyagilag meg mindig a szuleire tamaszkodik,
munkahelyet nehezen talalt, es meg mindig nincs mellette az a ferfi, aki
neki megfelelo, akivel boldog tudna lenni. Szerintem kicsit affektalobb is
lett a modora. Nehany eve talalkoztam azzal az altalanos iskolai
osztalytarsnommel aki ott a legszebb volt. Most munkanelkuli, tobb
problemas parkapcsolatbol lepett ki, meg mindig az anyukajanal el, es,
ahogy eszrevettem, jo nehany kilot fel is szedett az elmult evek alatt.

Kedves Hoszi!
Nemileg derulten szemlelem ezt a szep-nem szep vitat, ugyanis kicsit
ugy erzem, igazabol nincs mirol beszelni :)
Nem igazan erzem at a derultseg okat. Egy (vagy akar tobb) ember
problemajarol beszelunk. Emberekrol beszelunk, akik nem tudjak, hogyan
kellene donteniuk, nem akarnak rosszul donteni, nem akarnak boldogtalanok
lenni, es keresik a megoldast egy problemara. En ugy erzem ez nem csupan
egy vita, hanem komoly problemak huzodnak a hatterben. Derultsegre semmi
ok, mert igenis van mirol beszelni.
Számomra a szépség, a nõi szépség azt jelenti, hogy látszik az illetõn
az elégedettség, a boldogság (még szebb, ha mindezt én okoztam neki),
én ennél szebb nõt nem tudok elképzelni :)
Ezt nagyon szepen leirtad! Azt hiszem fejen talaltad a szoget ;)
Szóval azok az emberek, akik folyton az ilyen fejünkbe sulykolt
ideákat keresik, úgy érzem elvesztek.
Azert vagyunk itt e bolygon, ebben a testben, hogy fejlodjunk. Ha
nincsenek problemak, ha nincs mit megoldani, akkor nem tudunk fejlodni.
Nem hiheted azt, hogy egy ember gondolkodasa, viszonyulasa dolgokhoz
allando, orok, es megmasithatatlan!
En nem hiszem, hogy elveszett ember letezik egyaltalan a vilagon!
volt olyan kegyen hozzánk férfiakhoz, hogy úgy teremtett minket, hogy
könnyen becsaphatóak vagyunk,
Azt hiszed, hogy a nok nem ugyanolyan konnyen becsaphatoak? ;)

Kedves Kyara!
Nemcsak a szepseg valthat ki valakibol gogosseget, tulzott
igenyesseget.
Ebben igazad van. Kicsit sarkitottam.

Sziasztok:
Ivett
g***@szuro.hix.hu
2005-04-02 06:55:45 UTC
Kedves Ivett!

Sohasem keso...:-)
Post by k***@szuro.hix.hu
boldogsagat keresi (egy eletre) akkor az egyik legutolso
szempontnak kellene lenni a szepsegnek.
Ebben nincs is velemenykulonbseg koztunk...
Post by k***@szuro.hix.hu
Es olyat lattal-e, hogy egy ovodaban van egy szep ovo neni, es egy
nemszep ovo neni, es a gyerekek a nemszep ovo nenihez mennek
minden gondjukkal, mert ot jobban szeretik?
Hat eppen ilyet nem... :-) ...de termeszetesen ekkor mar nem a kulso
szamit...
De ha a gyerekek eloszor talalkoznak veluk...es mondjuk megkerdezik
oket, kinek a csoportjaba szeretnenek kerulni... szerintem nagyobb
valoszinuseggel valasztjak a szebbet...
Post by k***@szuro.hix.hu
vonzodunk a szepseghez, mint esztetikai minoseghez,
Ilyen esetben a "szep" elonnyel indul a "nemszep"-hez kepest...
Post by k***@szuro.hix.hu
[...]
Nem mondom, hogy ertem... :-(
Ez szerintem erosen nyelvfuggo (ha igaz), esetleg hangszinek,
hangsuly (bar ez is nyelvfuggo szerintem) johet szoba...
Azert erdekelne a forras, mert eleg hihetetlennek hangzik...
Post by k***@szuro.hix.hu
[...]
Nyilvan a kezdeti szimpatia sok egyebtol is fugg... esetleg egy kis
biokemia (feromonok vagy ilyesmi...:-) ), a kulso harmoniaja
(szepseg), egy futo erintes stb... mind mind befolyasol...
Post by k***@szuro.hix.hu
[...]
Sok oka lehet annak... ezt o tudna elmondani...vagy o se... :-(
Sem a kulso szepseg, sem a belso ertekek, (vagy akar penz, hirnev
tudomisenmi) nem garancia semmire...

Egyebkent Gazso levelet olvasva jutott eszembe egy hasonlat (persze
santit mint mindegyik)... sokat nem ad hozza, de leirom...:-)

Gondoljunk pl egy arusitott elelmiszerre. Az elso amit meglatunk
rajta, az a csomagolas...valljuk be, hogy egy sima barna
csomagolopapirba csomagolt valamit kevesebb lelkesedessel emelunk
le a polcrol, mint egy szebbet... na ez a Gazso altal emlitett
attraktivitas (smink, oltozkodes stb)...van, aki leragad ennel, de
azert a tobbseg, nagyon helyesen, inkabb az arura kivancsi, tehat
erdekli, mi is van a csomagolasban... (uzletben persze csak fizetes
utan :-D )...ha valami szokatlan szinu, allagu valami (ez legyen a
"nem-szepseg"), arra bizony keves szimpatiaval tekintunk...
pedig...lehet (de nem biztos), hogy kinezete ellenere sokkal
finomabb, izletesebb, sot egeszsegesebb etel, mint a masik, amelyik
"szebb"...

Csak az, aki veszi a faradsagot, es batorsagot, hogy megismerkedjen
vele, megkostolja, az johet ra az igazi ertekere... de sokan eddig
nem jutnak el...

G.Maci